A harmadik oldali erőszak megelőzése helyi szinten

2012 vége óta dolgozott együtt négy projektpartner az önkormányzatok és azok munkatársai ellen előforduló erőszak megelőzéséért. A TÖOSZ vezette összefogás hazai partnere a Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezete (MKKSZ), fő norvég partnere a Norvég Helyi és Regionális Önkormányzatok Szövetsége (KS) és a norvég szakszervezet, a Norvég Önkormányzati Alkalmazottak Szakszervezete (Fagforbundet)

A projekt fontos célkitűzése volt: a norvég-magyar ezirányú szakmai tapasztalatok cseréje, a háromoldalú párbeszéd fejlesztése és a méltányos munkakörülmények megteremtése az önkormányzati szektorban. A programban résztvevők fontosnak tartották, hogy az önkormányzati közigazgatás területén (lehetőleg minden munkahelyen) legyenek felkészültek arra, hogy a „harmadik” fél által elkövetett erőszakos cselekményekkel szemben fellépjenek és azokat megelőzzék.

A projekt keretében (a Helyi Obszervatórium kutatási eredményeire építve, szakértők, önkormányzatok, a TÖOSZ és az MKKSZ aktív részvételének köszönhetően, valamint egy módszertani útmutató összegzése nyomán, nagyon sok tapasztalat, ötlet, javaslat gyűlt össze azokra a tényleges intézkedésekre, szervezeti megoldásokra nézve, amelyekkel csökkenthető az ügyféloldali erőszak. A közös munka eredménye egy adaptálható stratégiai modell lett, amely norvég módszereken alapul és közös kiindulópontokat kínál az önkormányzatoknak az ügyféloldali erőszak megelőzésére és kezelésére.

A projektben a kezdetektől hat különböző nagyságú és típusú önkormányzat vett részt kísérleti jelleggel (Budapest XVI. kerületi Önkormányzata, Pápa Város Önkormányzata, Berhida Város Önkormányzata, Alsóörs község Önkormányzata, Kisújszállás Város Önkormányzata és Törökbálint Város Önkormányzata). Az önkormányzatok egy háromnapos kísérleti képzési program, valamint egy szakmai workshop eredményeként konkrét lépéseket tettek a megelőzésre és a védelemre, a munkavállalói és munkaadói oldal összefogásával megkezdték a helyi szabályozások átalakítását.

A 6 pilot önkormányzat eredményeire építve egy olyan országos hálózatot alakítunk ki, amely hatékonyan tudja segíteni azon önkormányzati hivatalokat, amelyek tenni szeretnének az ügyféloldali erőszak megelőzéséért és kezeléséért.

Programunk részeként elkészült egy részletes stratégiai kézikönyv az önkormányzati hivatalok részére, amely az ügyféloldali erőszak megelőzéséhez, folyamatához és szabályozásához nyújt gyakorlati segítséget. A kiadványt alkalmazó önkormányzatok saját elhatározásuk alapján el tudják kezdeni a munkát és kapcsolódhatnak ahhoz az országos hálózathoz, amelyben résztvevők aktív szerepet vállalnak a harmadik, ügyfél oldali erőszak megelőzése ügyében.