A Legjobb Önkormányzati Gyakorlatok Program 2025. évi pályázati felhívása
A Legjobb Önkormányzati Gyakorlatok Programot 2025-ben is folytatjuk, ebben az évben azokat a már bizonyított jó önkormányzati gyakorlatokat várjuk, amelyek legalább egy éve hatékonyan, hatásosan, mások számára átvehető és megismételhető módon működnek.

PÁLYÁZATI FELHÍVÁS
LEGJOBB ÖNKORMÁNYZATI GYAKORLATOK PROGRAMJA 2025
Tisztelt Polgármester Asszony!
Tisztelt Polgármester Úr!
Tisztelt Önkormányzati Szakemberek!
Az új önkormányzati ciklus lendületével, friss megbízatással és megújult felelősséggel vágtak neki a települések a következő évek kihívásainak. Most itt az alkalom, hogy visszatekintve az elmúlt időszakra, megmutassák mindazt, amit sikerült elérniük – nemcsak helyben, hanem példaként mások számára is.
A Legjobb Önkormányzati Gyakorlatok Program a 2025. évben is lehetőséget kínál arra, hogy az Önök által kialakított, legalább egy éve működő, hatékony és mások számára is adaptálható megoldásokat szélesebb körben is megismerjék, értékeljék és elismerjék.
A program célja, hogy elősegítse a jó gyakorlatok terjedését, és támogassa az önkormányzatok közötti tudásmegosztást. A pályázatok értékelése során figyelembe vesszük a gyakorlatok innovatív jellegét, hatékonyságát, fenntarthatóságát és mások általi adaptálhatóságát. A következő területeken várjuk pályázataikat 2025-ben.
I. PÁLYÁZATI TÉMÁK
1. Legjobb testvértelepülési gyakorlatok
A testvértelepülési kapcsolatok ma már nem csupán protokolláris látogatásokat jelentenek, hanem valós szakmai, társadalmi és kulturális együttműködést, amely hozzájárul az európai értékek – például a részvételiség, esélyegyenlőség és fenntarthatóság, a közbiztonság, településbiztonság fokozása – helyi szintű megvalósításához.
Milyen pályázatokat várunk?
Olyan önkormányzatoktól várunk pályázatot, akik:
• élő és aktív kapcsolatot tartanak fenn testvértelepülésükkel,
• együttműködésük keretében közösen dolgoznak ki helyi megoldásokat,
• szerveztek már tematikus találkozókat, ifjúsági csereprogramokat, női vezetői fórumokat, közös kampányokat (pl. zöld átállás, részvételiség, helyi demokrácia fejlesztése, bűnmegelőzési programok),
• a testvérvárosi kapcsolatokat a helyi közösségek bevonásával fejlesztik
Előny:
Kiemelten értékeljük, ha a bemutatott jó gyakorlat:
• strukturált, tartalmilag gazdag együttműködésen alapul,
• az egyenlő részvételt (nők, fiatalok, kisebb települések bevonása) is erősíti.
2. Legjobb önkormányzati gyakorlatok a nők jobb helyi életéért, egyenlőbb esélyeikért
A nők esélyegyenlőségének előmozdítása nem csupán társadalmi, hanem gazdasági és közösségépítő ügy is. Az önkormányzatok közvetlen hatással vannak a nők életminőségére a helyi döntések, szolgáltatások és részvételi lehetőségek révén.
Milyen pályázatokat várunk?
Olyan önkormányzatoktól, akik:
• konkrét lépéseket tettek a nők részvételének erősítésére a helyi döntéshozatalban,
• létrehoztak női tanácsadó testületet, női fórumot vagy más struktúrát,
• fejlesztettek nőbarát közszolgáltatásokat (pl. családbarát ügyintézés, női egészségügyi programok, krízisközpontok, idősgondozás, munka és magánélet egyensúlyát támogató programok),
• elősegítették a nők közötti tudásmegosztást, mentorálást – akár testvértelepülési kapcsolatokban is,
• láthatóvá tették a nők helyi közösségformáló erejét (pl. kampány, kiadvány, helyi díjazás).
• a gyermek- és fiatalkori bűnözés és az áldozattá válás megelőzésében
Előny:
• ha a pályázat bemutatja, hogyan illeszkedik az intézkedés a település hosszú távú fejlesztési elképzeléseibe,
• ha mérhető változást idézett elő a nők helyi szerepvállalásában vagy életminőségében,
• ha a kezdeményezés más települések számára is modellként szolgálhat.
3. A településközi, térségi együttműködés kiválóságai
A települések együttműködése nemcsak hatékonyabb forrásfelhasználást jelent, hanem a helyi közösségek hosszú távú ellenálló képességét is növeli. A komplex társadalmi és gazdasági problémák – például a közlekedés, közszolgáltatások fenntarthatósága, fiatalok helyben tartása, elérhető egészségügyi vagy szociális ellátás, a bűnmegelőzés és településbiztonság – gyakran túlmutatnak egyetlen település határain.
Milyen pályázatokat várunk?
Olyan gyakorlatokat, ahol:
• két vagy több önkormányzat közösen vagy önkormányzati társulás dolgozott ki és működtet közszolgáltatást, programot vagy intézményt (pl. közös gyermekjóléti szolgálat, térségi közlekedési rendszer, szociális ellátás, hulladékgazdálkodás, digitális ügyintézés, közbiztonsági feladatok),
• létrejött közös fejlesztési stratégia vagy projektalapú együttműködés,
• lakossági részvételre is épült a térségi megoldás (pl. fórum, közös konzultáció),
• az együttműködés hosszú távon fenntartható, világosan szabályozott és pénzügyileg is megalapozott.
Mi számít kiválóságnak?
• Nemcsak a szolgáltatás megléte, hanem az, hogy az együttműködés újszerű, jól működő és mások számára is adaptálható.
• Fontos, hogy a gyakorlat túlmutasson az egyszerű társulási formán, és tartalmilag is bizonyítsa a közös gondolkodást, megvalósítást és értékalapú irányítást.
A pályázat beadása során kérjük figyelemmel lenni az önkormányzati társulások működését, feladat ellátást meghatározó jogszabályi keretekre.
4. Önkormányzati innovációk
Az önkormányzatok nap mint nap találkoznak új kihívásokkal – legyen szó a lakosság elöregedéséről, biztonságérzetéről, zöld átállásról, energiaválságról, digitális lemaradásról vagy a fiatalok elvándorlásáról. Ezekre sokszor nem léteznek kész válaszok, így helyben kell új ötleteket, megoldási módokat kidolgozni. Ez maga az innováció.
Milyen pályázatokat várunk? Olyan kezdeményezéseket, amelyek:
• helyi társadalmi problémára adnak újszerű, kreatív választ,
• közösségi részvételen alapulnak – az érintettek nemcsak elszenvedői, hanem aktív formálói a megoldásnak,
• képesek voltak új szemléletet meghonosítani, új működésmódot bevezetni,
• mérhető eredményt hoztak akár költségcsökkentés, akár szolgáltatásminőség, társadalmi hatás terén.
Milyen területekről várunk példákat?
• helyi klímaalkalmazkodás, zöldfelület-gazdálkodás,
• digitális szolgáltatásfejlesztés, közösségi adatgyűjtés,
• új részvételi eszközök bevezetése,
• marginalizált csoportok (idősek, romák, fiatalok) bevonása közpolitikai döntésekbe,
• új típusú együttműködések civil vagy gazdasági szereplőkkel. Az innováció értéke: Az értékelés során nem az anyagi volumen vagy a rendszer komplexitása számít, hanem a helyi problémára adott kreatív, bátor, mások számára is inspiráló válasz. Fontos, hogy az innováció következetes, fenntartható és megosztható legyen.
Minden kategóriában a következő díjak odaítéléséről dönt az Irányító Bizottság: A Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium, valamint a TÖOSZ támogatásának köszönhetően:
- 1. helyezett: 500.000 Ft
- 2. helyezett: 250.000 Ft
- 3. helyezett: 2 fő részére külföldi tanulmányúton való részvétel (valószínűleg 2025. november 25-27.)
Az elnyert pénzbeli díjat szabadon, ám a jó gyakorlattal kapcsolatos és a TÖOSZ-szal előre egyeztetett célokra használhatja fel a díjazott önkormányzat.
Különdíj: a Nemzeti Művelődési Intézet által felajánlott tanulmányút teljes finanszírozása 40 fő részvételével az önkormányzat számára Lakitelekre.
II.
A Legjobb Önkormányzati Gyakorlatok Program díjai elnyerésének feltételei
A pályázatban bemutatott gyakorlatok bírálati szempontjai:
Elfogadottság és együttműködés
A gyakorlat tervezését és bevezetését megfelelő egyeztetések kísérték-e, amelyek során sikerült-e megegyezésre jutni a gyakorlat tartalmáról és az együttműködés megvalósításáról.
Átláthatóság és nyitottság
A gyakorlat kialakítását segítő döntések jól definiáltak-e és közérthető formában hozzáférhetőek-e. Kialakításuk során konzultáltak-e résztvevőkkel, és van-e lehetőség a közreműködésükre a megvalósítás szakaszában. Törekedett-e az önkormányzat az aktív részvétel támogatására.
Hatásosság
A gyakorlat megvalósította-e a kitűzött célt, van-e pozitív hatása, esetleg hatást gyakorol-e más kapcsolódó területek gyakorlataira, a lakosok pozitívan értékelik-e. Hatékonyság A gyakorlat bevezetése jelentős, mérhető hatékonyságjavulást eredményezett-e.
Fontosság
A gyakorlat hozzájárul-e a település egyik (vagy több) problémájának megoldásához. Olyan probléma megoldásához járul-e hozzá, amely sok településen jellemző, s kevéssé ismert a megoldása.
Fenntarthatóság
A gyakorlat intézményesült-e és integrálódott-e az önkormányzat cselekvéssorába, megalapozott-e pénzügyi és szervezeti fenntarthatósága.
Megismételhetőség
A gyakorlat bevezethető-e több más településen különösebb probléma nélkül.
Azok az önkormányzatok pályázhatnak a Legjobb Önkormányzati Gyakorlatok Díjra, amelyek a maguk megítélése szerint valami új és másutt is alkalmazható gyakorlatot alakítottak ki.
A Legjobb Önkormányzati Gyakorlatok Díj elnyerésére irányuló pályázat benyújtásával a pályázó önkormányzat vállalja, hogy a TÖOSZ-szal kötendő szerződés szerint a saját, díjazott gyakorlatát más önkormányzatokkal megismerteti. Annak érdekében, hogy a tudás széles körben, az ország más részein is hasznosulhasson, a nyertesek a legjobb gyakorlatukat bemutató fontosabb információkat nyílt napok, szakmai konferenciák, tanulmányutak, internetes bemutatkozás keretében adják át. A Program a nyertes önkormányzatok képviselőinek mind ehhez felkészítő képzést kínál.
III.
INFORMÁCIÓK A PROGRAMRÓL
A Program irányítói
A Programot a Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége (TÖOSZ) az Európa Tanács Helyi és Regionális Demokrácia Szakértői Központja együttműködésével hirdeti meg 2008-tól folyamatosan. A megvalósításában a 2025. évben a TÖOSZ mellett részt vesz a Magyar Faluszövetség, a Magyar Önkormányzatok Szövetsége, a Belügyminisztérium, a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium, a Nemzeti Művelődési Intézet, a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács, a Biztonságos és Élhető Városokért Egyesület, a Homo Oecologicus Alapítvány, az Országos Polgárőr Szövetség.
A Program célja
A Program célja a legjobb önkormányzati gyakorlatok feltérképezése, és megismertetése az ország más önkormányzataival, kormányzati szervezetekkel és a nemzetközi szakmai közélettel is.
Az új és innovatív helyi megoldások feltérképezése, illetőleg az ilyen megoldásokat nyújtó önkormányzatok tudásának és tapasztalatának terjesztése a hasonló problémával küszködő önkormányzatok körében jobb közszolgáltatásokat, s a településvezetésben magasabb színvonalú teljesítményt eredményezhet. A Program által kezdeményezett tudásátadási folyamat azonban nemcsak azokat az önkormányzatokat segíti, amelyek új megoldásokhoz jutnak, hanem azokat is, amelyek a gyakorlatokat kialakították. A tudásátadás nemcsak írott formában, hanem nyílt napokkal és a kollégákkal való konzultáció során valósul meg. E konzultációkon kitűnő új ötleteket kaphat az átadó önkormányzat is a kialakított gyakorlatok továbbfejlesztésére.
Előzmények
Az elmúlt 17 évben közel 350 pályázat érkezett be a Programba, és közel 184 millió Ft összegnek megfelelő díjazásban részesültek a nyertesek. A Programban évente több pályázati területről gyűjtöttük az önkormányzati jó gyakorlatokat. Az eljárásrend értelmében az írásos pályázatokat a helyszínen is ellenőrizték a szakértők, akik az Irányító Bizottságtól nyerték el mandátumukat. A Program végrehajtását projektmenedzser segíti, akinek munkáját a TÖOSZ biztosítja. A végső döntő egy szakmai konferencia keretében zajlik, amikor a jó gyakorlatokat maximum 10 perces prezentációban mutatják be a pályázók. A konferencia előtt prezentációs képzésben részesítjük a települések képviselőit, ami bizonyítottan hatékonyabbá és célzottabbá teszi minden évben a tudásátadási folyamatot. A szakértői értékelés markánsan elkülönül az Irányító Bizottság munkájától. A szakértői értékelések alapján a döntést az Irányító Bizottság hozza meg. A Program honlapján részletes információk állnak rendelkezésre a program valamennyi részletéről: www.legjobbonkormanyzatigyakorlatok.hu
A díjakkal járó pénzösszegek felhasználása kötött abban a tekintetben, hogy csak olyan önkormányzati fejlesztésre lehet felhasználni, ami a nyertes jó gyakorlattal kapcsolatos és megfelel a program feltételeinek, amit a menedzsmentet biztosító TÖOSZ ellenőriz.
A díjakkal járó pénzösszegek felhasználásáról a következő év március 31-ig kell benyújtani az elszámolást a TÖOSZ felé.
A Program 2025. évi tervezett ütemezése:
- 2025-ös pályázati szakasz meghirdetése: 2025. június 2.
- Pályázatok benyújtásának határideje: 2025. szeptember 1.
- Beérkezett pályázatok írásbeli értékelése: 2025. szeptember 15.
- Helyszíni/online megbeszéléseken keresztüli szakértői értékelések, beszélgetések: 2025. október 15-ig. (változhat)
- Felkészítő tréning az offline/online prezentációs döntőre 2025. október 21. (változhat)
- Záró-konferencia és prezentációs verseny: 2025. október 28. (változhat)
Pályázat benyújtásának határideje: 2025. szeptember 1.
A pályázati adatlap csatoltan található.
Valamennyi magyarországi települési önkormányzat elnyerheti a Legjobb Önkormányzati Gyakorlatok Díját. Pályázni a www.toosz.hu és a www.legjobbonkormanyzatigyakorlatok.hu internetes honlapról letölthető pályázati formanyomtatvány elektronikus kitöltésével lehet. A pályázatot online kell beküldeni a következő címre: toth@toosz.hu és sabjan@toosz.hu
A pályázat további érvényességi feltételei:
• egy 8-10 szöveges-képes diából álló MS Power Point (ppt) prezentáció és egy maximum 2 perc időtartamú videó, melyet a pályázat elektronikus példányával együtt kell megküldeni a toth@toosz.hu, valamint a sabjan@toosz.hu e-mail címre [5 MB-nál nagyobb terjedelmű fájl esetén kérjük, szíveskedjenek óriásfájl-küldő programot (pl. www.mammutmail.com) használni];
• a pályázati formanyomtatványt egy MS Word és egy szkennelt, a polgármester által aláírt változatban kell megküldeni e-mailben.
A pályázathoz a jó gyakorlat eredményeit bemutató dokumentumok, kiadványok, fotók anyagát az önkormányzat honlapjára feltöltve és a linket beillesztve van lehetőség megküldeni. A pályázó a mellékletek megküldésével hozzájárul a dokumentumok, kiadványok, fotók és videók szabad felhasználásához. Bármely felmerülő kérdésével forduljon bizalommal a TÖOSZ Titkárságához a következő elérhetőségek valamelyikén: (0630)4360260 vagy (061)3227407 telefonszámon és a sabjan@toosz.hu e-mail címen.