TÖOSZ polgármesteri fórum Pest megyében

2016. 04. 10. | TÖOSZ rendezvények

2016. március 30-án a Pest megyei Erdőkertesen tartott megyei polgármesteri fórumot a MANORKA projekt keretében a TÖOSZ. A szövetség hagyományos országjáró rendezvénysorozatával biztosít rendszeres lehetőséget tagjai és valamennyi érdeklődő polgármester, jegyző, önkormányzati szakértő számára véleményük kifejtésére, észrevételeik megfogalmazására és megvitatására az önkormányzati összefogás jegyében. A fórumról készített összefoglalót olvashatják.

 

Emlékeztető

a 2016. március 30-án, Erdőkertesen megrendezett

Pest megyei polgármesteri fórumról

 

 

 

 

A résztvevőket elsőként Pásztor László, Erdőkertes polgármestere, mint házigazda köszöntötte. Kiemelte, hogy van egy, határozatba foglalt kezdeményezés, amely szerint a TÖOSZ Pest megyei tagozatának polgármesterei háromhavonta átbeszélnék az aktuális önkormányzati ügyeket, az önkormányzatok helyzetét, fejlődését érintő változásokat..

  1. I.                Szervezeti, szervezési és jogi ügyek

Első szakmai előadásként Boros Péterné, az MKKSZ főtitkárának beszámolója hangzott el a MANORKA projekt keretében lezajlott járási tréningekről. Előadásában kiemelte, hogy a tréningek fő céljának tartja az önkormányzati és járási hivatalok együttműködésének segítését a közigazgatási reform végrehajtása során. Elmondta, hogy a 101 tréningből 61-en született tartalmi megegyezés, 47 tréningen megszövegezett dokumentum, aláírt, jóváhagyott, kihirdetett okirat 19 született. Kiemelte, hogy Pest megyében 6 járásban zajlottak tréningek 14  önkormányzat részvételével. Az elégedettségi kérdőívek alapján a tréning képzési hasznossága 80 % feletti értékelést kapott.

Előadás elérhető ITT

A Magyar Államkincstár képviseletében Krucsó Balázs projektvezető tájékoztatója hangzott el. Előadásának első részében az ASP 1.0 rendszer eredményeit értékelte, majd ezt követően az ASP 2.0 előkészítésének folyamatáról számolt be.

  1. Az Önkormányzati ASP 1.0 rendszerről:

A rendszer alkalmazásának fő céljai:

  •  az önkormányzati informatikai rendszerek korszerűsítése,
  • az önkormányzatok belső működésének támogatása,
  • egységes elektronikus ügyintézési szolgáltatások nyújtása az állampolgárok és a vállalkozások részére.

Az ASP 1.0 rendszer 11 önkormányzatnál került kiépítésre és bevezetésre.

 

  1. Az ASP 2.0:
  • megkezdődött az országos az, „Önkormányzati ASP központ felállítása” című kiemelt EKOP-projekt keretében megvalósuló fejlesztés országos kiterjesztésének előkészítése
  • néhány fő célkitűzés: hálózatfejlesztés, infrastruktúra bővítés, új szakrendszerek bevezetése, a meglévők funkcióbővítése, adattárház fejlesztése
  • a tervezett bevezetés önkormányzatokat érintő eredményeiről: belső ügyintézési folyamatok egységesítése, jogalkalmazás minőségének javulása, adatszolgáltatási és beszámolási kötelezettségek racionalizálása, az önkormányzatok tehermentesítése, adattárház alapú információszolgáltatás

Előadás elérhető: ITT

 

 

Kérdések, hozzászólások:

Pásztor Béla Veresegyház: megkérdezte, hogy az ASP rendszer kinek az érdekét szolgálja. Jelenleg az önkormányzati köztisztviselők 18 különböző szakrendszert használnak.

dr. Illés György Pilisszentlászló : a települési adót az ASP tudja kezelni?

Krucsó Balázs: jelenleg még nincs olyan település az ASP rendszert használó önkormányzatok között, aki kivetette volna a települési adót.

Paulovics Géza Mogyoród: a jelenlegi ASP rendszerrel több probléma is van. Az önkormányzat négy szakrendszert is használ. A rendszer nem tudja kezelni az egyes adónemeknél bekövetkezett változásokat. Hatszor próbáltak meg adatot tisztítani. Az ASP iktatórendszere viszont tökéletesen működik. Az adó, vagyon és gazdálkodási szakrendszer nem működik jól.

Krucsó Balázs: az ASP rendszerrel foglalkozó munkatársak igyekeznek minden tőlük telhetőt megtenni a problémák kiküszöbölésére. 24 órán belül visszajeleznek a hibákra.

dr. Zongor Gábor: az Elnökök Tanácsa tegnapi ülésén foglalkozott az ASP-vel, készült egy felmérés, amit eljuttatunk a BM-be.

Ezt követően az OPTEN Informatikai Kft. tájékoztatója hangzott el az önkormányzati lehetőségekről, Huszár Pál, az OPTEN munkatársa előadásában.

Előadás elérhető: ITT

 

  1. II.             Európai uniós fejlesztési, biztosítási és vagyoni ügyek

A 2014-2020-as  európai uniós fejlesztési időszak önkormányzati lehetőségeiről tartott előadást  Pichler Balázs, a  Miniszterelnökség Monitoring és Értékelési Főosztályának vezetője

Előadás letölthető: ITT

 

Kérdések, hozzászólások:

Pátrovics Benedek, Pusztazámor: energiahatékonyság témában megkérdezte, hogy napelemre majd hogyan lehet pályázni.

Schmidt Jenő: a TOP-ra önkormányzatok pályázhatnak, a KEHOP-ra mindenki pályázhat és a VOP-ra pedig a 10.000 lakos alatti települések tudnak pályázni. A VEKOP-ban van energetika, ugyanabban a metodikában csinálják, mint a TOP-nál. Nagy kérdés a forrás nagysága.

Móré László tanácsadó Veresegyház: A 2017. évi költségvetés előkészítése előrehaladott állapotban van. Lesz-e valamilyen kompenzáció Pest megye esetében?

dr. Illés György, Pilisszentlászló: várható-e forrás közvilágítás korszerűsítésére?

Györe László, Tápiószentmárton: Van-e olyan pályázat, amely az engedélyes tervek elkészítéséhez nyújtana forrást? Ez 40-50 millió Ft-ba kerül egy önkormányzatnak.

Pichler Balázs: ígéretet tett, hogy jelzik a problémát.

Schmidt Jenő: közvilágítás korszerűsítésére nincs lehetőség a KEHOP-ban. Úgy tudja, hogy jelen helyzetben nem szükséges engedélyes terv. A BM pályázatoknál kell viszont az engedélyes terv.

A költségvetésben az a cél, hogy az önkormányzati szektornak 20 millió Forint kerete legyen.

Csapadékvízre nincs pályázat. A kamera rendszerek kapcsán BM-es pályázat lesz.

Oroszi Sándor Szada: Az agglomeráció ki van zárva a pályázati lehetőségekből. Ez a megkülönböztetés felháborító. Nagyon égető az elkerülő út kérdése.

Schmidt Jenő: A 2050-ig útépítésre szánt források benne vannak a Kormány határozatban. Egyetért azzal, hogy a költségvetésben az agglomerációnak forrást kell biztosítani.

Biztosítási kedvezmények és biztonságos vagyonkezelés önkormányzatoknak címmel tartott előadást Schuszter Péter, a GP Consulting Pénzügyi Tanácsadó Kft. és Novák László a Generali Alapkezelő Zrt. vezető munkatársai.

 Az előadások ITT és ITT érhetőek el.

 

 

  1. III.           Aktuális és gyakorlati ügyek

 

Schmidt Jenő tájékoztatta a jelenlévőket az aktuális önkormányzati ügyekről, a szövetség programjairól, és a MANORKA projekt eredményeiről.

Polgármesteri bérek

Ha az 1.500 lakos alatti településeken megtörténik az emelés, akkor azt a feladat finanszírozásból támogatják.

A TÖOSZ továbbra is fenntartja korábbi álláspontját a polgármesteri bérekkel kapcsolatosan, és szorgalmazza, hogy minél előbb kerüljön rendezésre a kérdés.

Köztisztviselői bérek

Kiemelt kormánytisztviselői kör 30 %-os béremelésben fog részesülni az állami tisztviselői karról szóló törvényjavaslat értelmében. Az önkormányzati köztisztviselők bérét is rendezni kell, ők  nem szerepelnek a javaslatban. Ki kell állni a nyilvánosság elé, ha kell sztrájk formájában is.

Amennyiben július 1-től hatályba lép az állami tisztviselői karról szóló törvény, akkor az önkormányzati köztisztviselőkről az állam lemondott.

Gyermekétkeztetés

A szünidőben is biztosítani kell a gyermekétkeztetést, aki igényli. Ezzel kapcsolatban kiküldésre kerül egy kérdőív.

A TÖOSZ készített egy kérdőívet, amelyben véleményt kér. Egy évben négy alkalommal kell a szünidei étkeztetést megoldani. 0-3 évig is meg kell oldani ezt.

A „Hatékony helyi közigazgatás” című stratégiai anyag

Kiemelte, hogy a TÖOSZ elnökségének „Nyílt válasza” mindenki számára ismertté válhatott, amelynek lényege, hogy az elemzésben megfogalmazottakat elutasítjuk, a korrupció vádját visszautasítjuk, a további centralizáció elutasítjuk. Az önkormányzati pénzügyi autonómia megőrzése az önkormányzás alapja, ezért minden eszközzel ki kell állnunk. A TÖOSZ feljelentést tett a Rendőrségen az anyaggal kapcsolatban.

Köznevelési Kerekasztal

A TÖOSZ is részt vesz a Kerekasztal ülésein. Nagy probléma, hogy a gyerekek érdeke nem hangzott el. Javasolta, hogy az üzemeltetés kerüljön vissza az önkormányzatokhoz, de finanszírozásba kapják meg.

Előadás letölthető: ITT

Kérdések, hozzászólások:

Kőnig Ferenc Sóskút: a százezres nagyságrendű bércsökkentés megengedhetetlen.

Boros Péterné, MKKSZ  főtitkár előadása az önkormányzati hivatalok dolgozóinak életpályájáért címmel következett, amelyben elmondta, fontosnak tartja az összefogást polgármesteri, önkormányzati, hivatali köztisztviselők jövedelmének kérdésével kapcsolatosan. A hivatali dolgozói állomány 40 %-a minimálbért keres, ami jellemző a kistelepülési hivatalok dolgozóira is. Cél a munka értékével arányos bérezés elérése.

Kiemelte, hogy a polgármesterek segítségét kérik annak kapcsán, hogy indítanak egy kérdőívet a sztrájkhajlandóság felméréséről.

Előadása elérhető: ITT

Kishalmi Tibor, a Royal-Kert Kft. ügyvezetője előadást tartott a cég önkormányzatok számára nyújtott szolgáltatásairól

Előadása elérhető: ITT

Bondár Alex, a Barabás Téglakő Kft. stratégiai projektvezetője bemutatta a cég kínálatát önkormányzatok számára

Előadása elérhető: ITT

Az eseményről készült fotók: ITT


Erdőkertes, 2016. március 30.

Az emlékeztetőt készítette: dr. Steiner Erika főtitkár-helyettes