A koronavírus járványra adott önkormányzati és önkormányzati szövetségi válaszok Európából

2020. 04. 22. | Nemzetközi önkormányzati gyakorlatok

Az Európai Települések és Régiók Tanácsa (CEMR) összegyűjtötte az alábbi országok önkormányzati szövetségeinek koronavírus járvány kapcsán megfogalmazott tájékoztatóit a kialakult helyzetről, amit lefordítottunk magyar nyelvre: Ausztria, Belgium, Dánia, Franciaország, Németország, Olaszország, Hollandia, Egyesült Királyság. A tájékoztató olyan területeket érint, mint a: hulladékgazdálkodás,iskolák,tömegközlekedés, szociális ellátások és közösségi önsegélyezés,egészségügy,lakhatás,boltok és közterületek,kultúra, pénzügyi hatások, valamint EU-s támogatások.

A koronavírus járványra adott önkormányzati és önkormányzati szövetségi válaszok Európából

Az alábbi országok önkormányzati szövetségeivel konzultáció alapján: Ausztria, Belgium, Dánia, Franciaország, Németország, Olaszország, Hollandia, Egyesült Királyság.  

Általános helyzet

A legtöbb országban az emberek mozgását korlátozó intézkedések vannak érvényben. Egyes országokban (pl. Olaszország, Franciaország) az emberek az otthonaikból csak élelmiszert vásárolni, gyógyszereket beszerezni mehetnek ki, vagy azért, mert kulcsfontosságú munkavállalók, és ebben az esetben ki kell nyomtatniuk a munkáltatói nyilatkozatot; ezt szigorúan ellenőrzik, és pénzbüntetéssel vagy börtönbüntetéssel büntetik. Más országok (pl. Spanyolország, Belgium) ezt most informálisabban alkalmazzák, és az embereknek engedélyezett a kutyasétáltatás vagy kültéri sport, de a 3 vagy annál nagyobb létszámú összejövetelek tilosak. A legtöbb országban a kávézók és éttermek egy ideje bezártak, a nem élelmiszerboltok is. Az összehasonlító információ nyomon követhető itt:

https://cicero-group.com/wp-content/uploads/2020/03/COVID-19-EU-and-Global-Response.pdf

Minden országban az önkormányzatok új fókuszokat alakítanak ki a munkájukban. Olaszországban, a leginkább érintett országban a helyi önkormányzatok lehetetlennek tartják a kijárási szabályok érvényesítését, és a hadsereg támogatását kérik a városokban járőrözéséhez. Az olasz önkormányzatok az olyan alapvető szolgáltatásokat részesítik előnyben, mint az időskorúak gondozása (az önkormányzatok önkénteseket mozgósítanak a meglévő gondozók kiegészítésére), hulladékgyűjtés, helyi tömegközlekedés, élelmiszer-ellátás (megkönnyítik az alapvető élelmiszerek szállítását a kistermelőktől és a mezőgazdasági termelőktől). Az esküvőket és a temetéseket felfüggesztették (csak hamvasztás van, szertartás nélkül). A helyzet nagyjából ugyanaz Franciaországban. Belgiumban az emberi test orvosi kutatásokra történő adományozását betiltották a további értesítésig.

HATÁSOK A SZOLGÁLTATÁSOKRA

Hulladékgazdálkodás

Belgiumban (Vallóniában), ahol a lakosok saját maguk szortírozzák a hulladékot, prioritást helyeztek az organikus és a háztartási hulladék gyűjtésére (jelenleg kétszer egy héten), az újrahasznosítható hulladékot ritkábban (jelenleg egyszer egy héten) szállítják el, miközben a háztartásoknak továbbra is tiszteletben kell tartaniuk a szelektív gyűjtés szabályait. Amennyiben csökken a rendelkezésre álló emberi erőforrás a hulladékgazdálkodás terén, előnyt élveznek a városi területek a vidékkel szemben. A nyilvános parkok, így az ottani gyűjtők is le vannak zárva március 19-e óta, a további értesítésig.

Egyes országokban, ahol a települési hulladékgazdálkodást kiszervezték, a helyi önkormányzatok készen állnak a beavatkozásra, ha a vállalat nem képes fenntartani szolgáltatását. Valójában szélesebb körű közbeszerzési vita folyik a jogi helyzetről, mi van akkor, amikor egy vállalkozó ideiglenesen nem képes teljesíteni a szerződést a személyzet betegsége miatt, vagy ha a nyújtott szolgáltatásra már nincs szükség, vagy az új körülményekhez kell igazítani.

Iskolák

A legtöbb országban az iskolák és az óvodák zárva vannak, kivéve a kulcsfontosságú munkavállalók gyermekeit ellátó intézményeket (általában azoknak a gyermekeit látják el, akiknél mindkét szülő kulcsfontosságú munkát végez). A játszóterek és a sportlétesítmények általában bezártak.

Tömegközlekedés

A legtöbb országban a tömegközlekedés továbbra is működik, hogy lehetővé tegyék az alapvető fontosságú munkavállalók mozgását, de alacsonyabb szolgáltatási szinttel és egyéb intézkedésekkel (például az, hogy az utasokat nem engedik be a busz első ajtajain keresztül, nincs készpénzfizetés, gyakoribb takarítás).

Olaszországban megengedett a tömegközlekedés használata, ha rendelkezik dokumentációval arra vonatkozóan, hogy igazolt munkavégzés érdekében teszi, vagy sürgősségi okokból.

Brüsszelben a tömegközlekedési vállalat, a Stib a szokásos szolgáltatás körülbelül kétharmadát nyújtja a hét folyamán, a felét hétvégén; kis buszokon öt utas tartózkodhat maximum egyszerre, csuklós buszokon 12, villamosokon 20, metrónál 60-80 a maximum. A Stib és a flamand tömegközlekedési vállalat a De Lijn egyaránt betiltották a készpénzes fizetéseket a villamosokon és autóbuszok fedélzetén, és az utasoknak a középső és a hátsó ajtó használatával kell a buszokra szállniuk, nem elöl. Brüsszelben az utcai parkolás ingyenes, és Namur szintén leállította az utcai parkolás díját (a parkolóórák megérintésének elkerülése érdekében). Az Uber felfüggesztette a Jump kerékpárkölcsönző szolgáltatását Brüsszelben.

Az Egyesült Királyságban nyilvános kampány folyt a parkolási díjak felfüggesztésére a kórházi személyzet, az egészségügyi dolgozók, a szociális gondozásban dolgozók és az NHS önkéntesei számára az utcai parkolás és a nyitott parkolóhelyek (pl. Fizető és kijelző parkolók) parkolási díjainak felszámolásakor, merthogy az a fontos munkájuk elvégzéséhez szükséges - ezt a kormány már végrehajtotta.

Szociális ellátások és közösségi önsegélyezés (önkéntesség)

Az Egyesült Királyságban egyértelmű nemzeti prioritás annak biztosítása, hogy elegendő kórházi ágy legyen az elkövetkező hetekben, amiben az önkormányzatok központi szerepet töltenek be. Most, hogy rendelkezésre áll az iránymutatás, hogyan helyezzék át a kórházi ellátásból a szociális ellátásba a betegeket, haladéktalanul megkezdik végrehajtani azt. A személyes védőeszközök (PPE) elérhetősége továbbra is nagy kérdés a szociális gondozók számára: a kezdeti szállítmányok már megérkeztek, de egyes gondozók még nem kapták meg azt (néhány esetben a PPE-k rendelkezésre állása az intézményi dolgozók számára is problémát jelent). Az önkormányzati szövetség azt kéri a kormánytól, hogy terjessze ki a nyugdíjas egészségügyi dolgozókra vonatkozó nagyon sikeres felhívását az önkéntességre (lásd alább) a szociális gondozás elősegítése érdekében.

Európa-szerte spontán önkénteskednek az emberek. Közös vonás (pl. Ausztria, Olaszország) az idősebb emberek vagy kiszolgáltatott csoportok számára történő élelmiszer-kiszállítás (az élelmiszereknek az ajtókon kívüli elhagyása és a postai küldemény dobozának használata pénzcseréhez). Magán és nonprofit szervezetek / szövetségek adományoznak jótékonysági akció keretében iPad-eket és hasonló eszközöket nyugdíjas otthonok vagy betegek számára, akik anélkül vannak bezárva, hogy láthatnák a rokonaikat. A cél, hogy ezek a magányos emberek elkerüljék a depressziót.

Olaszországban önkéntes orvosok (pszichológusok) dolgoznak a helyi call centerekben, hogy a magányos emberek egy barátságos hangot hallhassanak. Ezek az orvosok más önkénteseket képeznek a szolgáltatás fokozása érdekében.

Flandriában létrehoztak egy ingyenes önkormányzati korona segítségnyújtási platformot, amin keresztül össze tudják hangolni a vészhelyzeti segítségnyújtást, az összes igény kezelésére, valamint a segítség és az igények összehangolására. A flamand szervezet kezdeményezése a „Give A Day” (Adj egy napot) címet viseli és a platform létrehozása óta a 300 flamand önkormányzat közül 200 regisztrált. A platform ingyenes (a válság idején), lefordították 27 másik európai nyelvre is helyi önkormányzatok számára. További információ: https://www.impactdays.be/

Norvégiában is sok önkéntes nyújt segítséget az önkormányzatoknak a válság kezelésében. A KS és az önkéntes szektor nemzeti szervezete megállapodott az önkormányzatok és az önkéntes szektor közötti együttműködés egyes alapelveiről, https://www.frivillighetnorge.no/english-summary

 

A legtöbb norvég önkormányzat rendelkezik helyi önkéntes szervezettel, amelyek új önkénteseket képeznek, ideértve a járványügyi kontrollt és a titoktartást is. Az önkéntesek biztosításokat kapnak, amelyek a balesetek és sérülések esetére szólnak.

Egészségügyi szektor

Európában az összes tervezett, nem sürgős műtétet elhalasztották.

Több országban (például Dániában, Olaszországban, az Egyesült Királyságban, Norvégiában) felkérik a nyugdíjas orvosokat és ápolókat, orvostanhallgatókat és minden más egészségügyi képzettséggel rendelkező személyt, hogy tegyék magukat elérhetővé arra az esetre, ha a meglevő személyzet kevésnek bizonyulna a járvány során.

Az Egyesült Királyságban több mint fél millió ember - köztük 11 000 volt orvos és 24 000 végzős hallgató - válaszolt az önkéntességi felhívásra, ami több mint kétszerese a kormány toborzási céljának. Hasonlóképpen, sok országban hetekkel ezelőtt elkezdődtek a közösségi adománygyűjtési akciók légzőkészülékek és intenzív ápolási gépek vásárlására: sok magánvállalkozás és állampolgár adományoz.

Több mint 500 brüsszeli önkéntes csatlakozott azon orvosi személyzet tartaléklistájához, akik hajlandóak segítséget nyújtani a túlterhelt kórházaknak, főként a hallgatók és a nyugdíjas orvosok. A brüsszeli egészségügyi intézményekben jelenleg nincs hiány ápolószemélyzetben, de a Covid-19 pozitív eseteinek növekvő száma tovább növeli a kórházakra nehezedő nyomást az elkövetkező napokban és hetekben. A kórházak azonban finanszírozási gondokkal küzdenek, hogy fizethessék a személyzetet, mivel a rutin konzultációkat, amelyekért a betegek naponta fizetnek, visszavonják a sürgősségi munka prioritásainak meghatározása érdekében - a szövetségi kormány 1 milliárd euró összegű kiegészítő pénzeszközt tett elérhetővé a kórházak számára a járvány kitörésének kezelése érdekében. Egyes kórházak önkéntes bébiszittereket kérnek, hogy enyhítsék az egészségügyi dolgozók terheit.

Németországban a helyi önkormányzatoknak különleges joguk van cselekedni a polgárokat közvetlenül fenyegető veszélyek elhárítására. Például, ha egy iskolában egy gyermeknek COVID-19 tünetei vannak, akkor a város bezárhatja az iskolát anélkül, hogy meg kellene várnia az állami szintű döntést. Ugyanez vonatkozik a nagy eseményekre is, ahol a helyi önkormányzatoknak nagyobb hatáskörük van a biztonságra vonatkozóan is. Ez az oka annak, hogy egyes városok úgy döntöttek, hogy az állami szint által javasolt rendezvényeknél több eseményt töröltek, ahol 1000 ember kevesebben vettek volna részt. A helyi önkormányzatok arra kérik az állami kormányukat, hogy dolgozzanak ki egyértelmű iránymutatásokat (például annak eldöntéséről, hogy mely szülők adhatják gyermekeiket nappali ellátó intézménybe, mert kritikus infrastruktúrában dolgoznak, és mely szülőknek nem szabad gyermekeiket óvodába küldeni), és biztosítsák ehhez e megfelelő egészségügyi feltételeket, miközben a települések továbbra is fenntartják a helyi önkormányzáshoz való jogukat.

Norvégiában a Járványügyi Törvény felhatalmazza az önkormányzatokat az egyéneket érintő drasztikus intézkedések meghozatalára. Sok az olyan önkormányzat, ahol nincs fertőzött ember, vagy nagyon kevés a fertőzött ember, megköveteli, hogy az önkormányzati határt átlépő emberek két héten át karanténban maradjanak.

A norvég szociális partnerek a koronajárvány miatt központi megállapodást kötöttek a a megállapodás szerinti munkaidő megváltoztatására és a túlórázás kereteinek kiterjesztésére. A szociális partnerek és a Parlament jóváhagyták a szabályok módosítását, ezáltal biztosítva a nyugdíjasok számára, hogy aki önként vállalja a szükséges munkát, vagy akiket berendelnek dolgozni, rendes fizetéshez jusson a nyugdíj csökkentése nélkül.

Lakhatás

Olaszországban és az Egyesült Királyságban a szállodák bezártak, de azok az orvosok vagy orvosi személyzet számára, akik közeli kórházakban dolgoznak, és nem tudnak hazamenni, nyitva állnak.

Az Egyesült Királyság helyi önkormányzatai jelentős erőfeszítéseket tesznek annak biztosítása érdekében, hogy a hajléktalanokat biztonságosan elhelyezzék - beleértve az utcán éjszakázókat és az éjszakai menhelyeken élőket is - és szükség esetén elszigetelten tartsák őket. Számos önkormányzat szorosan együttműködik a szállodákkal és a magánszállást nyújtókkal. A kormány egyértelművé tette, hogy a szállodák és a magánszálláshelyek bezárására vonatkozó irányelv nem vonatkozik a helyi önkormányzatok vagy más hatóságok, testületek által végzett elhelyezésekre, valamint a törvényben meghatározott hajléktalan-ellátásban dolgozó alkalmazottakra. A kritikus munkavállalók fogalmába beletartoznak a hajléktalan-ellátásban dolgozók is (akár a tájékoztatásban dolgozók, akár a szolgáltatás frontvonalában dolgozók).

Ami az önkormányzatok lakásgazdálkodását illeti, az önkormányzati szövetség számos felmerülő kérdésről számolt be. Ez magában foglalja a munkaerő és a felszerelések rendelkezésre állását a sürgős javításokhoz; társadalmi bérleti díjak és allokációk be- és kivezetése; bizonyos fokú rugalmasság szükségessége a kevésbé sürgős biztonsági / szabályozási előírások betartása tekintetében; hozzáférés az egyéni védőeszközökhöz (PPE, pl. maszkok, kesztyűk), valamint az ügyintézési időkeretek rugalmasságának szükségessége, a vásárlási jog iránti kérelmek feldolgozása.

Március 18-tól kezdve a belga kormány elrendelte az állami vagy magánlakásokban élő bérlők kilakoltatására irányuló összes bírósági vagy közigazgatási eljárás felfüggesztését, kezdetben április 5-ig.

A norvég kormány betiltotta az éjszakai tartózkodást a tartózkodási helytől eltérő másodlagos lakcímeken. Ennek a rendelkezésnek az az oka, hogy a sok olyan önkormányzat, amelynek területén sokan másodlagos lakhellyel rendelkeznek az egészségügyi szolgálatai nem képesek a járvánnyal összefüggésben a lakóik mellett a másodlagos lakosok gondozására is.

Boltok és közterületek

Olaszországban az élelmiszerboltok egyszerre csak kevés embert engednek be, csak egy családtagot: mindenkinek kesztyűt és maszkot kell viselnie, amelyet maga a bolt biztosít (általában kesztyűt ad, mert a maszkokból hiány van). A parkokba és az összes nyilvános helyiségbe, a strandokra és a sípályákra tilos belépni; a gyaloglás, kocogás vagy kutyasétálás az otthontól maximum 200 méterre megengedett, Lombardiában még ennél is kevesebb. Mivel a korlátozásokat nem tartják be, a rendőrségnek jogában áll ellenőrizni a gyalogosok azonosítását (annak ellenőrzése céljából, hogy mekkora távolságra van az otthonától), és drónokat stb. használ az emberek viselkedésének ellenőrzésére. A bírság összege 400-3000 EUR között van, és bűnügyi nyilvántartásba veszik az elkövetőket.

Belgiumban a pénzbírság magánszemélyek esetén 250 eurónál kezdődik, és a nem legálisan nyitva tartó üzleteknél 750 eurónál kezdődik. Az egyik pozitív eredmény az egész Európában jelentett légszennyezés csökkentése mellett, amely szerint mindenkinek otthon kell maradni, még az, hogy 30% -kal csökkentette a járvány a bűncselekmények számát Belgiumban, különösen az utcai bűncselekmények és rendzavarások tekintetében, és a közúti balesetek száma is kevesebb lett.

Az Egyesült Királyságban a szupermarketek hozzáférést kapnak egy kormányzati adatbázishoz, azért, hogy így segítsenek a boltoknak a prioritás megalkotásában, kiket szolgáljanak ki elsősorban a házhoz szállítással, azoknak az időseknek és kiszolgáltatott helyzetben lévő vásárlóknak a tekintetében, akiket a kormány koronavírus-ellenes fellépése otthonaikba zárnak.

Szintén az Egyesült Királyságban az „Európai Győzelem” 75. évfordulójának a május 8-i megünneplésre irányuló rendezvényeket is törlik. Az önkormányzatoktól már nem várható el, hogy az útlezárásokra vagy más összejövetelekre vonatkozó kérelmeket hagyják jóvá, inkább arra ösztönzik őket, hogy támogassák az ünnepségek helyi digitális megoldásait. Arra bátorítják a helyi közösségeket, hogy fordítsák figyelmüket az augusztus 15-i japánok fölötti győzelmi-nap tervezésére.

Kultúra

A szabadidőközpontok, a közösségi könyvtárak és más kulturális szervezetek nagy pénzügyi nyomásnak vannak kitéve az elkövetkező hónapokban, és az önkormányzatoknak biztosítaniuk kell, hogy a helyi szolgáltatókkal kapcsolatba lépjenek, hogy meghatározzák, milyen támogatásra lehet szükségük ahhoz, hogy pénzügyileg túléljék a bezárás időszakát. Az Egyesült Királyság önkormányzatai negyedéves részletek helyett mérlegelhetik a kulcsfontosságú szolgáltatók számára történő előzetes éves kifizetéseket. Az Angol Művészeti Tanács bejelentette, hogy 160 millió font értékű sürgősségi támogatási csomagot támogat az egyes művészek, szabadúszók és kulturális szervezetek számára; ez kiegészíti azokat a pénzügyi intézkedéseket, amelyeket a kormány már bejelentett a szélesebb gazdaság támogatása érdekében (lásd alább).

Norvégiában a digitális kulturális élet jelentősen kivirágzott. Az elmúlt hetekben a digitális platformok csatornákká váltak az emberek számára, beleértve az önkormányzati kulturális iskolákat, hogy elérjék egymást, kommunikáljanak, információkat keressenek és megtapasztalhassanak. Az új kulcsszó a „Korona koncert”.

PÉNZÜGYI HATÁSOK

Pénzügyi támogatás

Dániában a kormány az összes fizetés 75% -át fizeti havonta 3000 euróig (azaz 30 000 font évente) a helyzet által súlyosan érintett magánvállalatoknál történő elbocsátások korlátozása érdekében (ott, ahol a forgalom 30% -kal vagy a létszám több, mint 50% -kal csökkent). A kisvállalkozásoknak a fix költségeket fedez az állam (elsősorban a bérleti díjakat), amelyek a kormány korlátozó intézkedéseinek eredményeként ideiglenesen bezártak (nem élelmiszerboltok, kávézók, éttermek stb.).

Olaszországban a kormány fizet a válságból eredő elbocsátásokért, a helyi és nemzeti adók felfüggesztéséért, a szülői szabadságért, szélessávú kapcsolat biztosításáért a köztisztviselők számára, szélessávú kapcsolat biztosításáért az iskolák számára a távoktatás érdekében.

Belgiumban a munkavállalók az első hónapban 1450 euró előleget kapnak, amíg dokumentációjukat feldolgozzák; a havi kifizetés általában a fizetés 70% -a. A flamand kormány bejelentette, hogy az ideiglenes munkanélküliségbe helyezett munkavállalóknak fizetni fogják az energiaszámlákat. Vallóniában minden cég, amely bezár, 5000 euró kifizetést kap. Brüsszelben a kifizetés 4000 euró. A szabadúszók és a kisvállalkozások támogatására irányuló intézkedések sorozatát jelentették be: a második és a harmadik negyedéves szociális hozzájárulások fizetésének határidejét december 15-ig meghosszabbították, az ÁFA megfizetésének határidejét pedig két hónappal meghosszabbították.

Az Egyesült Királyság kormánya az elmúlt két hét folyamán számos bejelentést tett a magánszemélyek, vállalkozások és önkormányzatok pénzügyi támogatására a válság idején. Ez a támogatás magában foglalja: a vállalkozásokat támogató intézkedéseket, ideértve a Koronavírus Állásmegőrzési Rendszert, az ÁFA és a jövedelemadó befizetésének elhalasztását, az üzleti üdülési adókulcsot, a kisvállalkozási támogatást és bizonyos kiskereskedelmi, vendéglátóipari és szabadidős vállalkozások számára nyújtott támogatást. Ide sorolják az 1,6 milliárd font összegű COVID-19 támogatást az önkormányzatok számára, hogy segítsenek reagálni a COVID-19 hatásaira az általuk nyújtott valamennyi szolgáltatás területén; és az 500 millió font összegű alapot is, amely támogatást nyújt, beleértve a tanácsadó adókedvezményeket is, 2020/2021-ben azok számára, akiknek erre a leginkább szükségük van.

Németországban az önkormányzati szövetség azt kéri, hogy a sürgősségi segélyprogramokba az önkormányzati tulajdonú cégeket is vonják be, hiszen jogi formától függetlenül különösen érinti őket a válság hatása, elsősorban a repülőtereket; kikötőket; kongresszusi központokat és programszervezőket; uszodákat és kulturális intézményeket.

Norvégiában a KS felkérte a kormányt, hogy kompenzálja az önkormányzatokat és megyéket a jövedelemadó-bevételek és a járulékos költségek elmaradt indokolatlan következményei miatt a járvány és a megváltozott gazdasági fejlődés kezelésében az állami költségvetés elfogadása óta. A kérelmet a Parlament támogatja.

Megjegyzés: A sürgősségi pénzügyi támogatásra az EU állami támogatási szabályai vonatkoznak, amelyek késéseket és egyéb akadályokat okozhatnak, mivel a küszöbértékeket valószínűleg túllépik, és az állami támogatások bejelentési kötelezettségei felmerülnek. Az EU-nak könnyítést kell alkalmaznia, fel kell függesztenie az állami támogatásokról szóló iránymutatásokat, és általában átmenetileg engedélyeznie kell az állami támogatásokat.

EU támogatások

Az Európai Bizottság kezdeményezett egy EU COVID-19 csomagot az összes EU-tagállam támogatására. Valójában ez felszabadítja az EU szintjén meglévő forrásokat, és enyhíti a szabályokat, hogy nagyobb rugalmasságot biztosítson az egyes tagállamokban a jelenlegi uniós finanszírozás felhasználásának tekintetében. Javasolt, hogy ezeket a következőkbe fektessék be: 1) kórházi felszerelésekbe; 2) a kkv-k támogatása és 3) rövid távú foglalkoztatási rendszerek.

Az EU által finanszírozott tevékenységek jelentős részét súlyosan érinti a válság. Példák:

  • Csökkent a foglalkoztatási és képzési tevékenység szintje, mivel a szolgáltatók korlátozottak abban, amit tehetnek, mivel az intézmények, a könyvtárak és a közösségi csomópontok bezártak. Adott esetben online és telefonos támogatást nyújtanak.
  • Szünetel a személyes üzleti támogatás, de a projekteket lehetőség szerint távolról támogatják.
  • Az építési munkák jelenleg folynak, bár az ellátási láncok és az új korlátozások hatása ezt megnehezítheti.
  • A kutatási, fejlesztési és innovációs tevékenységek az intézmények bezárásával leálltak.

AZ ÖNKORMÁNYZATI SZÖVETSÉGEK SAJÁT SZERVEZETEI

Valamennyi önkormányzati szövetség otthonról dolgozik.

Az önkormányzati szövetségek erre a kérdésre fordítják a legtöbb forrást, és fokozza a tagok önkormányzatokkal folytatott kommunikációjukat. A flamand önkormányzati szövetség egyetlen kapcsolattartási pontot biztosít az önkormányzatai és a regionális és nemzeti válságközpontok között. Heti e-hírlevelükön kívül napi frissítéseket tesznek közzé a weboldalukon (https://www.vvsg.be/kennisitem/vvsg/coronavirus-actuele-informatie-en-richtlijnen . A közösségi médián keresztül (FB, twitter, LinkedIn) jó példákat osztanak meg arról, hogy az önkormányzatok hogyan kezelik a válságot (hogyan lehet ülésezni; hogyan támogatják és szervezik a tanácsok az önkéntes szolidaritási kezdeményezéseket; hogyan szervezik a gyermek- és időskorúak gondozását).

A holland önkormányzati szövetség emellett létrehozott egy speciális webhelyet a weboldalán a tagönkormányzatok által leggyakrabban feltett kérdésekkel (egészségügy, vállalkozóknak nyújtott pénzügyi támogatás stb.). Létrehoztak egy speciális chatboxot / fórumot a helyi önkormányzatok számára az információk cseréjéhez és kérdések feltevéséhez. Ez a kezdeményezés sikeresnek tekinthető, mivel több, mint 1000 ember csatlakozott ehhez a chatboxhoz / fórumhoz.

Az Osztrák Városok Szövetsége napi Covid-19 hírlevelet indított a tag-városainak tájékoztatására. Az információ mindig a következő témákra terjed ki, és példákat ad a városoktól, hogyan kezelnek bizonyos kérdéseket:

  • a szükséges infrastruktúra fenntartása (hulladék, víz, energia, közlekedés, óvoda, lakhatási bérleti díj, védőeszközök stb.)
  • hogyan lehet fenntartani a belső adminisztratív szolgáltatásokat (új informatikai eszközök bevezetése stb.)
  • milyen szolgáltatásokat kínálnak minden polgár számára (véradás, információs szolgáltatások különböző nyelveken)
  • a helyi, regionális, nemzeti és EU kormányzati szintű frissítések és jogi intézkedések (halasztott adók, változások a beszerzésekben és állami támogatási intézkedések stb.)

A dán régiók Koronavírus Válságcsoportja minden reggel skype-találkozót tart az öt régióval, az Egészségügyi és Szociális Ügyek Minisztériumával, az Orvosok Szövetségével és a dán önkormányzati szövetséggel.

Az önkormányzati szövetség (UK) főtitkára napi közleményt tesz közzé a fejleményekről és a kezdeményezésekről. Az önkormányzati szövetség jelentős közösségi média-jelenléttel rendelkezik (@LGAComms és @LGANews), és COVID-19 web-központot üzemeltet (https://www.local.gov.uk/our-support/coronavirus-information-councils ). Az önkormányzati szövetség kiadott egy útmutatót is az önkormányzatok számára. Ezt frissíteni fogják, amint további információk rendelkezésre állnak, valamint megosztják a jó gyakorlatokat, amelyek az önkormányzati választott képviselők számára hasznosnak bizonyulhatnak: https://www.local.gov.uk/covid-19-outbreak-councillor-guidance . Az önkormányzati szövetség egységes hozzáférési e-mailt hozott létre az összes COVID-19 lekérdezéshez: coronavirus.enquiries@local.gov.uk

Az Angol Jegyzőszövetség részt vesz éppen egy telekonferencián, amelynek elnöke a Lakásügyi, Közösségi és Helyi Államtitkár (Robert Jenrick parlamenti képviselő), hogy megvitassák a COVID-19 járványügyi válaszokat. A kormány weboldala a helyi önkormányzatok számára:

https://www.gov.uk/guidance/coronavirus-covid-19-guidance-for-local-government

Norvégiában a KS fokozta a digitális megoldásokkal kapcsolatos munkát, például az egész országban a szociális segítségnyújtás digitális alkalmazását tette lehetővé.

HELYI ÖNKORMÁNYZÁS

Sok helyen az önkormányzatok hivatalai zárva vannak a személyes ügyintézés szempontjából, de továbbra is elérhetőek telefonon vagy online.

Franciaországban a legtöbb döntést a polgármester és kabinetje hozza. A francia polgármesterek már kiterjedt hatáskörrel rendelkeznek, de ezt tovább bővítették a válság kezelése érdekében. A francia kerületi tanácsokban csökkentett létszámmal szinte naponta üléseznek, miközben a nagyobb városok általában videóval hívják össze a tanácsok üléseit.

A tanácsok egyre inkább videokonferenciák útján ülnek össze (az elsők között Olaszország), de néhány országban (Belgium, Dánia) a tanácsok lehetőséget kaptak arra, hogy a fizikai ülések folytatása érdekében eltérjenek az összejöveteleket korlátozó rendeletektől. Belgiumban kivételesen és előzetes értesítés mellett a zárt ajtók mögött fizikai ülést lehet megtartani, amely esetben nyilvános konzultáció céljából a testület megbeszéléseiről szó szerinti jelentést kell készíteni. Olaszországban a polgármesterek különleges hatáskörrel bírnak arra, hogy végrehajtó döntéseket hozzanak anélkül, hogy szükség lenne a tanács ülésére. Dániában a kormány határozottan arra ösztönzi, hogy a tanácsok továbbra is bármilyen módon tartják üléseiket, amelyeket megfelelőnek tartanak, míg Belgiumban arra buzdítanak, hogy az előre ütemezett, rendes üléseket hacsak nem sürgős ügyről van szó, ne tartsák meg személyes jelenléttel.

Ausztriában egy önkormányzat önkéntes alapon akarta elszigetelni magát, de a regionális kormány nem engedte meg, hogy ezt elvégezzék, míg Tirol régióját a szövetségi kormány izolálta el.

Belgium áttekintette azokat a törvényeket és feltételeket, amelyek mellett a helyi polgármesterek árukat, szolgáltatásokat és embereket igényelhetnek a közrend fenntartása, valamint a víz és az alapvető élelmiszerek elosztásának biztosítása érdekében.

Az Egyesült Királyságban a Koronavírus-törvény lehetővé teszi az államtitkár számára, hogy rendeleteket módosítson a helyi önkormányzatok tanácsi üléseinek megváltoztatására: így lehetővé teszik, hogy az önkormányzatok elhalasszák az üléseiket, vagy távolról, személyes jelenlét nélkül tanácskozzanak. Ez vonatkozik az önkormányzatok és a kapcsolódó bizottságok minden szintjére, beleértve a tűz- és mentő hatóságokat. A 2020 májusára tervezett helyi választásokat, a polgármesteri választásokat, valamint a rendőri és bűnügyi biztosok megválasztását 2021-re halasztották.

Norvégiában az Önkormányzati és Modernizációs Minisztérium olyan rendeletet fogadott el, amely megkönnyíti a választott testületek ülésezését, például online találkozók formájában.

Az önkormányzati és megyei tanácsoknak el kell dönteniük, hogy a Tanács nagyobb hatalmat ad-e az elnökség / végrehajtó bizottság számára, hogy megfeleljenek az egészségügyi hatóságoknak a koronavírus terjedésének megakadályozására vonatkozó javaslatainak, vagy a KS tanácsa szerint inkább az önkormányzati tanács és a megye olyan szabályokat hozzon, hogy virtuálisan ülésezhessenek az önkormányzatok választott testületei.

Készült: 2020. március 31-én.

 Forrás: CEMR
 Fotó: Pixabay